-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8876 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا احكام حكومتي ولايت فقيه ارحج است و يا حكم مرجع تقليد؟



در ابتدا لازم است كه حكم حكومتي كه از سوي ولي فقيه صادر ميشودو فتوا كه از سوي مرجع صادر ميشودتعريف گردد.



امام راحل مينويسد: احكام حكومتي، احكامي است كه رهبر جامعه با توجه به رياست و ولايتي كه دارد صادر ميكند و با احكام كه در مقام بيان اوامر و دستورات الهي بيان مي شود، متفاوت است.[27] ولايت فقيه و حكم حكومتي از احكام اوليه است[28] : اختيارات حكومت (در محدودة احكام حكومتي ) فراتر از چارچوب احكام فرعيّة الهيه است.[29]



فتوا، پاسخ سؤالي دربارة حكم شرعي امري كه واقع شده است و يا ممكن است واقع شود.



پاسخ ، كه متضمن حكم شرعي است فتوا و عمل فتوا دهنده را افتاء با شخص فتوي دهنده مفتي ... خوانده شود.[30]



از بيانات امام راحل سه مطلب مهم استفاده ميشود :



1ـ احكام حكومتي خود از احكام اوليه است و بر احكام فرعي مقدم است.



2ـ اصولاً احكام حكومتي احكامي است كه از سوي رهبر سياسي جامعه ـ كه ولي فقيه است ـ در راستاي مصالح عمومي صادر ميشود ؛ مانند صدور حكم جهاد عمومي و ... .



3ـ احكام حكومتي بر دستورات ديني مقدم است.



در جامعه اسلامي هم مسند مرجعيت ديني وجود دارد و هم مرجعيت سياسي . مرجعيت ديني عهدهدار بيان احكام الهي است. در جامعة اسلامي ايران مراجع عظام و مجتهداني وجود دارند كه هر كدام مقلد و پيرواني داشته و فقيهان به بيان احكام شرعي ميپردازند كه از آن به عنوان : فتوا تعبير ميشود . فتواي مجتهدان بر مقلدان آنها حجت بوده و با فتواي مراجع ديگر تعارض ندارد. از سوي ديگر، ولي فقيه كه عهده دار مسئوليت رهبري سياسي را بر عهده دارد و در مقام مرجعيت فتواي براي مقلدان او حجت بوده و با فتواي مراجع ديگر تعارض ندارد و هر كدام از مراجع فتوا داده و مقلدان هر كدام طبق فتواهاي آنان عمل ميكنند ؛ آن چه در برخي از موارد تعارض بهوجود ميآيد. در احكام حكومتي ولي فقيه و فتواي برخي از مراجع است. در تعارض حكم حكومتي ولي فقيه با تفواي مراجع، حكم حكومتي فقيه بر فتواي مرجع تقليد در حج و مقدم است؛ زيرا احكام حكومتي ولي فقيه از احكام اوليه بوده و بر تمام احكام فرعيه مقدم است، چنان كه امام خميني (س) بدان اشاره نموده است. احكام حكومتي مبتني بر مصالح عمومي است، و حال آن كه فتوا معمولاً مبتني بر مصالح فردي است. طبيبي است كه حكم اوليه كه مبتني بر مصالح عمومي است مقدم بر حكم فردي است. حكم حكومتي تحريم تنباكو از سوي مرحوم ميرزاي شيرازي، نيز بر اساس مصالح عمومي صادر شد. امام راحل (س) عقيده دارد كه در تعارض حكم حكومتي فقيه با حكم مرجع تقليد، حكم ولي فقيه مقدم بوده و بر همه فقيهان ديگر نيز واجب است كه از حكم حكومتي ولي فقيه اطاعت كنند. بيان اين نكته ضروري است كه در اولويت حكم حكومتي ولي فقيه بر فتواي مرجع تقليد و اطاعت مجتهدان از حكم ولي فقيه شرط است كه حكم حكومتي ولي فقيه مبتني بر مصالح عمومي صادر شده و حاكم عادل باشد.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.